Pointrush
In deze digitale tijd zijn we steeds op zoek naar nieuwe uitdagende route
technieken, deze tool kan je op meerdere manieren inzetten als online route
of spel techniek Alle varianten gaan er echter wel vanuit dat je zelf
bepaald hoe je op de bewuste locaties komt, de tool geeft alleen aan waar je
moet zijn.
Waypoints of Radiussen
Middels een backend functie kan je -op basis van een lengte-
en breedtegraad- aangeven waar de deelnemers naar toe moeten. Je
geeft van elk punt aan wanneer deze op de kaart beschikbaar komt en wanner
deze ook weer zal verdwijnen. Op die manier hoeft de eind- of tussen locatie
niet meteen bekend te zijn bij je deelnemers.
Door de grootte van de radius te wijzigen kan je diverse spel elementen
toepassen, optioneel is de timer per radius aan te zetten, zodoende zien de
deelnemers hoe lang de radius nog beschikbaar is.
Wanneer deelnemers hun locatiegegevens beschikbaar stellen aan de browser in
hun apparaat, dan zien ze hun huidige locatie terug op de kaart. Wanneer de
huidige locatie binnen één van de actieve radiussen valt, dan
kleurt de bewuste radius groen.
Kaarten
Voor deze tool maken we gebruik van zgn. OpenStreetMap kaarten, dit zijn
rechten-vrije kaarten zonder de ‘Google Maps faciliteiten’,
hiermee dwingen we de gebruikers wel zelf te navigeren en kaart te lezen en
dus niet klakkeloos achter een pijltje aan lopen.
Mogelijke toepassingen
Hieronder staan een aantal varianten toegelicht, heb je zelf nog een andere
spelvariant? We horen het graag.
‘Volg de waypoints’
Waypoints komen na elkaar zichtbaar op de kaart,
hiermee leidt je de deelnemers naar een locatie zonder de eind locatie of
route vroegtijdig bekend te maken. Je kunt hiermee teams of koppels
bijvoorbeeld een omtrekkende route laten maken.
‘Volg de waypoints’
Waypoints komen na elkaar zichtbaar op de kaart,
hiermee leidt je de deelnemers naar een locatie zonder de eind locatie of
route vroegtijdig bekend te maken. Je kunt hiermee teams of koppels
bijvoorbeeld een omtrekkende route laten maken.
‘Kom in de cirkel’
Er staat 1 radius op de kaart en de timer loopt,
welke deelnemers zijn op tijd ‘binnen’? (Eenvoudig te controleren
door deelnemers de radius te laten claimen.)
‘Hou hem groen’
We starten met een grote radius, de deelnemers
krijgen de opdracht om elke ‘x’ minuten een claim te maken. Het center punt veranderd per keer en de radius
wordt per keer kleiner. Wie blijft er het langst in de groene cirkel?
‘Vrije zones’
In een willekeurig ‘kat en muis’ of
‘hunter/seeker’ spel wil je wel eens vrije zones inbouwen. Stel
je radius in en toon ze op de kaart. Iedereen weet -ongeacht paden en wegen-
waar de vrije zones zijn. Makkelijk te controleren door alle betrokken
spelers.
Gebruik van de tool
Het staat iedereen vrij deze online tool te gebruiken, registreer je account en creeer je eigen track. We
zullen je niet spammen of lastigvallen, maar we willen graag onze gebruikers
kunnen verwittigen waar nodig.
Omdat deze tool nog constant in ontwikkeling is, houden we het recht om de
database geheel te wissen, wil je de tool dus gebruiken tijdens een
activiteit? Geef even een seintje en je zit altijd goed!
Heb je de tool gebruikt voor een activiteit, dan horen we dat natuurlijk
graag, foto’s en/of ervaringen mogen naar: busger@graafottogroep.nl.
Veel speelplezier!
Arjan Busger op Vollenbroek Scouting Graaf Otto Groep, Lochem
|